26
.
01
.
2024

Marketing 365: Rok 2023: graficzny eksperyment

Przeczytaj podsumowanie roku 2023 Aleksandry Duk, Graphic Designerki, w obszarze projektowania graficznego. Materiał premierowo ukazał się w ebooku "Marketing 365, czyli podsumowanie roku 2023", który dostępny jest TUTAJ. W pobranym materiale znajdziesz też dodatkowe wypowiedzi eksperckie.

Rok w świecie projektowania graficznego to naprawdę długi okres, a tempo zmian i ewolucji w tej dziedzinie jest imponujące.

Rozwój technologii, zwłaszcza w zakresie narzędzi do projektowania graficznego, takich jak oprogramowanie i aplikacje, wpłynął na kształtowanie nowych nurtów i trendów projektowych.

Wraz z ewolucją technologii i mediów społecznościowych, sposób odbierania i przetwarzania informacji ulegał zmianom, a projektowanie graficzne dostosowywało się do tych realiów. Tempo zmian w tej dziedzinie sprawiło, że projektanci musieli być bardziej elastyczni i otwarci na ciągłe doskonalenie swoich umiejętności oraz dostosowywanie się do nowych trendów.

W efekcie branża designu jest na bieżąco z wyzwaniami technologicznymi i kulturowymi, co przyczynia się do różnorodności i dynamiki w kreowaniu nowych trendów projektowych.

 

Początek roku 2023 – kolorowe, postpandemiczne szaleństwo

Tydzień mody w Londynie, a także kolorowe kreacje zaprezentowane podczas tego wydarzenia, symbolicznie otworzyły nową erę, którą rozpoczęliśmy na skraju wyjścia z pandemii. Opublikowany raport i prognoza trendów Pantone Color Institute łączą eskapizm z rzeczywistością, dostarczając nam radości i pozytywnych emocji. Jednocześnie skłaniają nas do otwarcia się na nowe doznania i odważne eksperymentowanie.

Kolory Pantone, ogłoszone na sezon wiosna/lato 2023, inspirują ludzi do większej swobody i odważniejszego łamania tradycyjnych schematów. Paleta bazuje na zestawianiu kolorów, które znajdują się w opozycji na kole barw, tworząc efektowne kontrasty. W jej skład wchodzą odważne, pełne energii odcienie, inspirowane naturalnymi barwami, takimi jak mandarynkowy odcień pomarańczy czy głęboki, buraczany róż. 

Jednak to przede wszystkim pozytywna energia kolorów Pantone przyciąga uwagę. Cała paleta ma na celu przełamanie marazmu, który ogarnął społeczeństwo, i przywrócenie mu radości w codziennym funkcjonowaniu. Jest krokiem w stronę promowania optymizmu i świeżości, którymi możemy otaczać się w naszych codziennych wyborach.

Szaleństwo kolorów ogarnęło tym samym nie tylko branże modowe, ale także całe środowisko projektantów i branży kreatywnej. Kolorem Roku na 2023 został Pantone Viva Magenta 18-1750, co jest manifestacją energii i wigoru.Stanowi on symbol mocy i determinacji. To nowa odmiana soczystej czerwieni, która wyraża czystą radość i inspiruje do odważnych eksperymentów oraz swobodnego wyrażania siebie, bez żadnych ograniczeń.

Viva Magenta czerpie swoją inspirację z natury, szczególnie odwołując się do intensywnej czerwieni koszenili, jednego z najcenniejszych naturalnych barwników. Kolor ten jest symbolem odwagi, energii i głębokiego związku z naturą.

Coraz odważniejsze połączenia kolorów, a czasem nawet lekko szalone, psychodeliczne gradienty, zachęcają projektantów do eksperymentowania i tworzenia odważnych kreacji.

Przykładami takich trendów może być np. nowa identyfikacja wizualna Frisco, coroczne podsumowanie muzyczne Spotify Wrapped, a także świeży koncept marki Wólczanka „Well”.

 

Maksymalizm i zabawa w z typografią

Maksymalizm to jeden z głównych trendów, który dominował w projektowaniu w 2023 roku. Trend ten ściśle współgra z dynamicznym wykorzystaniem kolorów, tworząc połączenie odważnych odcieni z bogatą kolorystyką. Oznacza to, że projektanci łączą nie tylko jaskrawe barwy, ale także skomplikowane wzory, faktury i różnorodne elementy, tworząc projekty, które krzyczą „więcej, więcej, więcej!".

W ramach tego trendu możemy zaobserwować wykorzystanie dużych i ekstrawaganckich czcionek, mnóstwa wyrazistych, geometrycznych kształtów oraz wzorów inspirowanych naturą, zwierzętami lub roślinami. To styl, który ma odznaczać się intensywnością i wywoływać efekt „wow".

To samo tyczy się typografii, która nadal jest źródłem kreatywności i eksperymentów. Projektanci nie boją się wykorzystywać typografii w sposób nowatorski, pozwalając jej stanowić istotną część przekazu. Wybór odpowiedniego fontu to w dzisiejszych czasach nie tylko kwestia czytelnego przekazania informacji, ale także budowania charakterystyki marki i wyrażania jej tożsamości na rynku. W roku 2023 typografia stała się obszarem eksperymentu, gdzie ręcznie pisane, indywidualne, czasem zniekształcone fonty z dodatkowymi formami w literach przeżywają swój renesans.

W związku z tym do łask powracają również fonty szeryfowe.

Warto zauważyć, że obserwujemy powolne odejście od projektowania opartego na uniwersalnych i uproszczonych logotypach. Zaczynamy dostrzegać trend promujący odejście od prostych geometrii fontów, które dominowały w rebrandingach marek przez ostatnie lata. Marki starają się wyróżnić, a projektanci coraz śmielej pozwalają sobie na eksperymentowanie, aby stworzyć wyjątkowe projekty. To z pewnością fascynujący okres dla projektowania, który pozwala na bardziej śmiałe i oryginalne podejście do sztuki i designu.

Przykładami takich kreacji gdzie zabawa fontem odgrywała główną rolę jest Identyfikacja festiwalu „Sztuka źle obecna" Instytutu Pamięci Narodowej, Identyfikacja wizualna dla zespołu Microsoft czy też platforma edukacyjna Design Practice

Identyfikacja festiwalu SUMMERAP, Maksymalizm to intensywne kolory, szumy i duże fonty, to kolejny świetny przykład projektu, który idealnie wpisuje się w trendy roku 2023. Przyciąga uwagę i tworzy dynamiczne wrażenia, co jest wysoce istotne w przypadku promocji festiwalu muzycznego.

Inicjatywa polegająca na organizowaniu spotkań "programistów literatury" w Gdańsku wyróżnia się natomiast zastosowaniem maksymalizmu i nietypowych, odważnych połączeń kolorów w swojej identyfikacji wizualnej. Wykorzystuje dużą typografię oraz nietypową kolorystykę, którą zestawiono z geometrycznymi kształtami prostokątów.

I na koniec – Muzeum Zabawek w Krakowie, które zaskoczyło nas przepiękną identyfikacją wizualną bazującą na żywych, intensywnych kolorach i prostych, czarnych grafikach, które nawiązują do świata zabawek.

 

Rozwój motion 

Wraz z postępem technologicznym pojawia się coraz więcej narzędzi i programów, które znacząco usprawniają procesy projektowe. Jednak to nie wszystko, co przynosi ze sobą rozwój technologii. Poza usprawnieniami w projektowaniu graficznym, umożliwił on również tworzenie wyjątkowych animacji graficznych, które znajdują zastosowanie zarówno w środowisku cyfrowym, jak i – coraz częściej – na zewnątrz.

Współczesne ruchome bilbordy stają się coraz bardziej powszechne. W świecie zdominowanym przez nadmiar reklamowych treści, które bombardują nas z każdej strony, ruchome bilbordy przyciągają uwagę ze względu na swoją dynamiczną i interaktywną formę.To forma reklamy, która wydaje się bardziej atrakcyjna, przyciągając uwagę przechodniów i kierowców.

Dzięki nim reklamy stają się bardziej efektywne, lepiej przyciągają uwagę i przekazują informacje. To z pewnością obszar, który będzie się rozwijał w miarę dalszego postępu technologicznego i ewolucji reklamy.

A teraz spójrzmy na przykłady – ciekawe wykorzystanie motion w przestrzeni publicznej czy promocja serialu Netflixa.

 

Powrót do korzeni – autorska ilustracja, naturalność

W kontrze do podejścia opartego na maksymalizmie, eksperymentach z typografią i kolorami, obserwujemy rosnące zainteresowanie naturalnością. Ręcznie wykonane, często rzemieślnicze ilustracje oraz ikony dostosowane do indywidualnych potrzeb zyskują na popularności. Współpraca z uznanymi ilustratorami czy artystami ze świata sztuki i designu jest kluczowym elementem tego trendu.Marki dążą do stworzenia swojego niepowtarzalnego stylu, a to można osiągnąć między innymi poprzez tego rodzaju kooperacje.

Kierunek ten idzie w parze z nostalgią związaną z latami 90-tymi. W projektach dominują płaskie ilustracje, cienkie, czarne ramki wokół każdego elementu, proste, "komputerowe" fonty oraz szare prostokąty, które nawiązują do ducha oldschoolowych okienek, jakie pamiętamy z Windows 95.

Ta tendencja w projektowaniu graficznym wyraża pragnienie powrotu do naturalnych, ręcznie wykonanych elementów, które nadają projektom unikalny charakter. Jednocześnie łączy się to z sentymentem wobec przeszłości i estetyką lat 90-tych, co dodaje projektom pewnego rodzaju uroku i oryginalności. W rezultacie marki zarówno korzystają z nowoczesności, jak i zyskują wyjątkowych charakter – przy jednoczesnym nawiązaniu do korzeni i tradycji.

Spójrzmy na kilka przykładów od Netflix Polska, Your Kaya czy Rocket Jobs.

Aleksandra Duk
Graphic Designerka

No items found.

Przeczytaj również

get

lu

LUCKYYOU Agencja Marketingowa

ky

Ty już o nas coś wiesz, ale my o Tobie jeszcze nic, dlatego zamieniamy się w słuch. Powiedz, nad czym pracujesz i jak możemy pomóc.

Wyślij brief