26
.
01
.
2024

Marketing 365: Nieperfekcyjne znaczy atrakcyjne

Przeczytaj podsumowanie roku 2023 Marcina Bilickiego, Art Directora, w obszarze projektowania graficznego. Materiał premierowo ukazał się w ebooku "Marketing 365, czyli podsumowanie roku 2023", który dostępny jest TUTAJ. W pobranym materiale znajdziesz też dodatkowe wypowiedzi eksperckie.

Nie był to rok rewolucji w trendach, lecz powolna ewolucja tego, co działo się w poprzednich latach.  

Analizując to, co wydarzyło się w świecie projektowania graficznego w 2023 roku, nazwałbym go rokiem rozmaitości i zaciekawienia. Oto krótka analiza trendów, które zauważyłem w tym roku i prognoza tego, co będziemy mogli zobaczyć w projektach roku następnym.

Na początek trend, który jest swego rodzaju „parasolem”. W jego obrębie pojawiają się inne, mniejsze trendy.

 

Trend 01: Totalne zaskoczenie

Skłonność do mieszania wielu różnych stylów. Wszystko, wszędzie, w jednym miejscu. Iluzoryczna brzydota pomieszana z perfekcyjnymi obrazami oraz niedoskonała typografia połączona z doskonałymi fotografiami (i na odwrót). Projekty oddalone od perfekcji, bezdbania o idealną kompozycję i grid.

Projektanci łączą to, co tradycyjne (na przykład dzieła wybitnych malarzy) z rzeczami na pozornie pasującymi i nowoczesnymi. Mieszają style, epoki i grają zaskakującą formą.

W tym roku wpadliśmy w multiwersum designu, gdzie światy projektowania (różne style z różnych epok) łączą się ze sobą i nieperfekcyjnie współgrają. Coś, co wydaje się niedoskonałe, jak na przykład najprostsze efekty z Photoshopa, może bez problemu zostać połączone z idealnie wykrojonym fontem, perfekcyjnym modelem 3D lub ilustracją 2D.

Wielowarstwowość projektów czy detale niepasujące na pierwszy rzut oka do kontekstu sprawiają, że jest to design, z którego nie trzeba się tłumaczyć. Taki, który broni się sam. Atrakcyjny, wielowątkowy i otwarty na eksperymentowanie.

Kolejnym ważnym aspektem tego trendu jest odejście od pojęcia „pixel perfect”. To pojęcie (bardzo popularne w poprzednich latach) przestało nawet funkcjonować w świecie UI, w którym strony nabierają abstrakcyjnych form i zaskakują designem.

Na pierwszy rzut oka jest to trend, w którym nic do siebie nie pasuje, lecz uważam, że próg wejścia dotworzenia w tym trendzie jest wysoki. Trzeba mimo wszystko zachować chłodną głowę podczas łączenia elementów i dbać o estetykę, łączenia kolorystyczne, a w szczególności o abstrakcyjną spójność całości projektu.

Widzę w tym trendzie podział na:

a) pozytywny design wypełniony kolorami, gradientami i odręcznym pismem;

b) surowy „grunge” oparty na autorskich i nieoczywistych teksturach (skany papierów, zniszczonych ulotek, starych biletów autobusowych i wszelkich miejskich druków) i “zepsutych” elementach typograficznych;

c) design digitalowy, wypełniony pikselami, glitchami oraz typowymi elementami zaczerpniętymi ze świata webdesignu (buttony).

 Oto przykład.

 

Trend 01/1: Nostalgia

Trend, który jest z nami od kilku lat, osiągnął w tym roku swoje apogeum. Powroty do stylów, kolorów i typografii z lat 90. i 2000. Powtórka z czasów pełnych kolorów i nieperfekcyjnych elementów graficznych. Tęsknota za stylem okładek czasopism muzycznych z lat 2000, wypełnionych zdjęciami boysbandów. Ten trend to balansowanie między kiczem i subtelnymi błędami a ciekawymi formami.

 

Trend 01/2: Szalone mockupy

Wyglądały one w tym roku inaczej.Zaskakujące projekty w nieoczywistych miejscach. Surowość, brak idealnych ramek. Możemy to zauważyć w mockupach plakatów, opakowań czy billboardów. Przykładowo – mockup-plakat leżący na ziemi z jednym rogiem w kałuży nas nie zaskakuje.

 

Trend 01/3: Otwarta typografia

Z typografią w tym roku działo się wiele ciekawych rzeczy. Myślę, że jest to spowodowane dwiema ważnymi kwestiami:

·      powszechnym dostępem do wysokiej jakości fontów (Adobe i Google);

·      chęcią wyróżnienia swojego projektu spośród wielu innych (co wynika z poprzedniego punktu).

 

Typografia to nadal istotny element projektów graficznych, który sprawuje główną rolę w wielu Key Visualach. Zabawa formą, korzystanie z fontów wysokiej jakości i mieszanie stylów typograficznych. Używanie glyphów jako typografii oraz wypełnianie treści ikonami i ilustracjami. Łączenie typografii z elementami 3D oraz typografia płynna - metaliczna (Trend 01/1: Nostalgia). 

Nowe narzędzia (z programu Adobe Illustrator) spowodowały, że popularna stała się dmuchana typografia. Trend bardzo ciekawy, który będzie z nami przez kolejne lata.

 

Trend 01/4 : Zabawa z AI. 

Zabawa ze sztuczną inteligencją to chęć odkrywania tego, co wciąż jest dla nas ciekawe i tajemnicze. Szukanie elementu zaskoczenia w tym, co już dobrze znamy. Efekt wpisanego polecenia i krótkiego oczekiwania na idealną grafikę zaskoczył w tym roku niejednego projektanta/projektantkę. Powstało wiele profili, które, bazując na sztucznej inteligencji, tworzą kreatywny content i zaciekawiają odbiorców. Opierają się one na abstrakcji i zaskoczeniu odbiorców nową formą przekazu, jak w tym przykładzie.

 

Trend 01/5: Ruch, ruch, ruch

Animacje w miejscach (i na nośnikach),w których do tej pory było to niemożliwe. 

·     Offline: Nowe rozwiązania technologiczne powodują, że pojawia się wiele projektów graficznych z elementami ruchomymi. Wydrukowany plakat już nie jest tak atrakcyjny jak ekran z plakatem, na którym dodatkowo widzimy animacje.

·     Online: Strony internetowe wypełnione mikro-animacjami, które stają się już standardem ,oraz nieoczywistymi, zaawansowanymi animacjami, na które jeszcze kilka lat temu nie mogliśmy sobie pozwolić – spójrzcie na to.

 

A czego możemy się spodziewać w 2024 roku?

 

Trend przyszłości: Minimalizm, ale mocniej.

Nadal będziemy uciekać od surowego minimalizmu. Będziemy dodawać do niego wysokiej jakości fotografie, dopracowaną typografię i … kolory. Minimalizm to nie biel i jeden rodzaj fontu. Minimalizm to system idealnie połączonych barw z subtelnymi dodatkami i elementami zaskoczenia.W głównej mierze zauważymy to na stronach internetowych, ale również w systemach brandingowych.

 

Trend przyszłości: Nieoczywiste współprace marek.

Coś co dzieje się od jakiegoś czasu, ale w kolejnych latach będziemy świadkami coraz większej ilości sytuacji, kiedy marki ze sobą współpracują, tworząc unikalne produkty. Jest to spowodowane nasyceniem rynku i znudzeniem odbiorców. Spodziewam się łączenia marek (na potrzeby tworzenia limitowanych kolekcji produktów) z różnych dziedzin, co zaowocuje powstaniem ciekawych rozwiązań brandingowych i intrygujących kampanii reklamowych.

Trend przyszłości: Design generatywny.

Coś, od czego nie uciekniemy.Projekty generowane przez sztuczną inteligencję będą atakowały nas z wielu miejsc. Niektóre będą zaciekawiały, inne intrygowały, jeszcze inne wzbudzały kontrowersje. Uważam, że w kolejnym roku ten trend osiągnie swoje apogeum, a następnie bardzo szybko zaniknie.

 

Czeka nas ciekawy czas. Walka autorskiego stylu ze stylami generowanymi automatycznie. Powroty do przeszłości i myślenie o możliwościach przyszłości. Na pewno pojawią się momenty znudzenia designem, związane z dużą ilością powstających projektów, które będą do siebie podobne. Chciałbym, aby nowe możliwości technologiczne sprawiły, że design będzie mimo wszystko zależał tylko od kreatywności człowieka.


Marcin Bilicki
Art Director

No items found.

Przeczytaj również

get

lu

LUCKYYOU Agencja Marketingowa

ky

Ty już o nas coś wiesz, ale my o Tobie jeszcze nic, dlatego zamieniamy się w słuch. Powiedz, nad czym pracujesz i jak możemy pomóc.

Wyślij brief